6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

maandag 5 juni 2017

vlierbloesemchampagne bottelen

Zoals ik al eerder in een blog heb geschreven, heb ik de vlierbloesemchampagne op 2 manieren gemaakt: met een Engels en met een Nederlands recept. Vandaag heb ik, na 5 dagen eerste gisting ( het begon na 2 dagen te gisten), de Engelse variant gebotteld. In de Engelse variant zit veel meer suiker dan in de Nederlandse.
Ik heb de nodige flessen gesteriliseerd en daarna de ergste drap uit de vloeistof geschept.
Vervolgens heb ik dit brouwsel gezeefd met een kaasdoek. Hiervoor heb ik een meter kaasdoek gekocht en deze in tweeën geknipt, waardoor ik 2 royale doeken heb om te zeven. Daarbij heb ik een handig trucje. Ik zet de doek vast met wasknijpers.
Dat is heel handig. De doek blijft mooi zitten tijdens het zeven en hoeft niet te worden vastgehouden.
En dit is wat er uiteindelijk overblijft:
En natuurlijk heb ik daarna een troebele vloeistof over:
Deze giet ik over in de emmer waar de eerste gisting in heeft plaatsgevonden, omdat deze een handig kraantje heeft.
En dan begint het leuke werk: het bottelen. Ik heb er een filmpje van gemaakt:
Natuurlijk moet er ook even geproefd worden.
Mierenzoet, maar met een hele goede basissmaak. Wij denken dat hij weleens heel lekker kan gaan worden. Ik hoop natuurlijk dat de suiker omzet in alcohol en dat zo de bubbels en meer alcohol ontstaan. Dit zou in 2 tot 3 weken klaar moeten zijn, als ik moet geloven wat ik er allemaal over gelezen heb.
En dit is het resultaat van de botteling.
In het totaal is hiervoor 12 liter water gebruikt en 4 kilo suiker.
Er staat nog een andere emmer met vlierbloesemchampagne klaar, maar dan met een nederlands recept. Hierbij heb ik ook 12 liter water gebruikt, maar slechts 1400 gram suiker. Een enorm verschil dus in vergelijking met het Engelse recept.
Ik heb nu wel een probleem, want ik heb niet genoeg flessen om mee te bottelen. Dat betekent dus snel een bezoek aan Ikea brengen om de flessen te kopen. Wordt vervolgd!

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk recept , we willen het graag proberen met de vlierbloesem van onze buurman , maar zou het bottelen ook in flessen met schroefdop kunnen , of moeten het beugelflessen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er ontstaat flinke druk in de flessen doordat er koolzuur wordt aangemaakt. Daar komen die leuke bubbels van. Ik zou echt beugelflessen gebruiken. Ik lees nog weleens van exploderende flessen. Met beugelflessen is de kans daarop erg klein. Succes! En het is een heel leuk werkje met een verrassend en lekker resultaat!

      Verwijderen
    2. Ooit had ik ook explosies.
      Sindsdien gebruik ik plastik flessen waar mineraalwater in gezeten heeft.

      Verwijderen