6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 10 maart 2018

stoere advocaat


Omdat Pasen nadert, vind ik het leuk om advocaat te maken. Een mooi geel, dik drankje met een oude dames-imago. Daar wil ik graag verandering in brengen. Op naar de stoere advocaat!

Leuke bijkomstigheid is dat de leden van de facebookgroep "Foodbloggers Benelux" zijn uitgedaagd om een paasvol recept te maken. Daar is dit recept heel geschikt voor. Ik heb het ingezonden en - tot mijn verbazing-  heb ik de eerste prijs gewonnen. Ik ben trots. Hier een citaat uit het juryrapport:

We belanden nu bij de uiteindelijke winnaar van #foodblogevent maart. Een recept dat je niet snel verwacht. maar drankjes horen er ook bij. Petra Klimop zond een recept in voor stoere advocaat. je zou denken tuttig en ouderwets. Welnee hartstikke hipster.
Op passievoorzelfmaken.blogspot.nl vind je haar recept. de gezelligheid straalt er vanaf. Met stap voor stap foto's en de overheersende kleur geel. Feestelijk voor Pasen. Petra vertelt ook nog wat via oude afbeeldingen en geschiedenis van dit drankje. Leuk dat je het hebt afgestoft. 
Petra Klimop met haar stoere advocaat is de winnaar van #foodblogevent maart. VAN HARTE GEFELICITEERD.

Als wij vroeger visite hadden, namen de dames advocaat, soms met een toefje slagroom. Mijn moeder had zelfs speciale advocaatlepeltjes: hele kleine lepeltjes, die ze in een speciaal doosje bewaarde. De advocaat werd geserveerd in mooie, kleine gebrandschilderde likeurglaasjes. Ik heb er nog 5 glaasjes van. Ik heb ze wel even moeten afwassen, want er zit stof op van tientallen jaren.



Ik vind het bijzonder om deze glaasjes weer te gebruiken met Pasen, als mijn hele familie komt om samen Pasen bij ons te vieren. Dit roept herinneringen op aan visites bij ons vroeger thuis in de voorkamer......

Advocaat wordt gewoonlijk gemaakt van brandewijn. In het boek 'Neerlands Dis' van Spectrum, is te lezen dat brandewijn vroeger het vrouwendrankje bij uitstek was. Vooral brandewijn met suiker was favoriet. Waarschijnlijk dacht men dat als het drankje maar goed zoet proefde, het meer onschuldig was. En zo ontstonden er allerlei drankjes, waaronder advocaat.  Op het platteland maakten de vrouwen dit vroeger zelf net zoals allerlei vruchten op brandewijn.
In het boek  'Onze smaak'  uitgegeven door Terra, kwam ik een artikel over advocaat tegen. Wat mij opviel was, dat er een meneer met een fles advocaat en een glaasje in zijn hand stond....In mijn beleving is advocaat toch echt een damesdrankje....

reclame voor advocaat van de Likeurstokerij en Limonade-fabriek J. Voogd in Schiedam, niet gedateerd

Om van dat oude dames-imago af te komen (haha), maar zeker ook voor de zachtere smaak, maak ik advocaat niet van brandewijn maar van wodka. Daarmee geef ik een stoere twist aan dit dikke gele damesdrankje.

Vorig jaar maakte ik al een keer advocaat, met als basis wodka.



Mijn aantekeningen van vorig jaar waren heel summier. Ik heb weer flink moeten zoeken op internet en in boeken om tot een recept naar mijn zin, te komen.


De advocaat die ik heb gemaakt, vind ik zoveel beter van smaak dan de advocaat die in de winkel te koop is. Voor de kosten hoef je het niet te doen. De zelfgemaakte advocaat is veel duurder dan de winkelvariant. Dit komt mede doordat de vanillepeulen oftewel stokjes, flink duur zijn. Ik was in Rotterdam in een betere groentezaak, daar was geen vanillepeul te krijgen. De groenteboer vertelde dat dit  door de slechte oogst van dit jaar kwam. Uiteindelijk kocht ik een vanillepeul bij de Albert Heijn in het dorpje Mill voor ruim 4 euro.


Ik gebruik bij het maken van advocaat alleen het eigeel en niet het eiwit.


Op internet woedt een hele discussie over of advocaat alleen van hele eieren of alleen van de eidooiers wordt gemaakt. Beide varianten schijnen te kunnen en dan de naam 'advocaat' te kunnen dragen.
 Gebruik je het hele ei, dan wordt de advocaat dunner en - naar mijn idee - minder smaakvol.  Ik kies dus voor het gebruik van alleen de eidooier. Het gevolg hiervan is dat je met een giga-hoeveelheid eiwit komt te zitten. Vorig jaar maakte ik daar kokosmakronen van. Je schijnt eiwit in te kunnen vriezen. Dat ga ik nu doen en ga zelf ondervinden of het na invriezen, nog goed bruikbaar is.


Voor 1 liter advocaat, gebruik ik maar liefst 27 eieren.


De eidooiers worden van het eiwit gescheiden en geklopt. De vanillepeul wordt opengesneden, het zaad wordt eruit geschraapt en de peul wordt in stukken gesneden. Vervolgens wordt hieraan toegevoegd: de suiker en de wodka.





Vervolgens wordt deze massa - au bain marie - onder voortdurend roeren, tot een temperatuur van 80 graden gebracht. Ik kocht hiervoor een handige digitale thermometer.




 Het mag beslist niet warmer worden dan 85 graden omdat de boel dan gaat schiften. Ook hier lopen de meningen op internet weer uiteen. Ikzelf heb ervaren dat het nodig is om tot 80 graden te gaan om de massa dik te krijgen. Tijdens het roeren, voel je hoe de vloeistof, in 1 keer, van structuur verandert: van heel vloeibaar tot dik. En dan is het tijd om de massa, aanvankelijk onder voortdurend roeren,  af te laten koelen in ijskoud water. Dit gebeurt om te voorkomen dat de massa gaat stollen(omeletvorming met wodka en vanille 😉).



Als de advocaat voldoende is afgekoeld, doe ik de advocaat door de zeef. De vorige keer dat ik advocaat maakte was deze heerlijk qua smaak, alleen zat er af en toe een hard stukje tussen. Dat is gestold ei. Om dit te voorkomen en om de resten van de vanillepeul eruit te halen, heb ik de advocaat gezeefd.



Hierna begint het leuke werkje: het gieten van de advocaat in mooie flesjes. Ik koos voor een weckflesje van een halve liter en 2 weckflesjes van een kwart liter.


De vanillepeul was dan wel duur, maar het effect is, naast de smaak, ook heel mooi te zien in de advocaat. Er zitten minuscule vanillezaadjes in. Dat zie je niet bij een gekochte advocaat!




Recept voor 1 liter advocaat

Ingrediënten
- 500 gram eidooier ( in mijn geval eidooiers van 27 eieren)
- 500 gram suiker
- 1 vanillepeul of stokje
- 600 ml wodka

Werkwijze
- scheid de dooiers van de eiwitten
- schraap de vanillepeul uit en snijd hem in stukken
- klop de dooiers tot een egale massa en doe hier de in stukken gesneden vanillepeul, de vanillerasp en de suiker bij en roer dit door elkaar
- voeg de wodka toe en roer dit door de massa heen
- zet ondertussen een pan met water op en breng deze aan de kook
- zet de bak met de eiermassa op deze kokende pan water, zonder dat de schaal met de eiermassa het water raakt
- roer de massa voortdurend en zorg er hiermee voor dat het eigeel niet gaat stollen en omelet wordt
- controleer met een thermometer de temperatuur. De massa mag niet heter worden dan 85 graden, omdat hij dan gaat schiften
- zodra de massa een temperatuur van ongeveer 80 graden heeft bereikt, zet je de bak in ijskoud water en laat je de massa, onder voortdurend roeren, afkoelen. Je voelt dat de massa verandert van heel vloeibaar naar vla-achtige dikte
- zeef de advocaat
- giet de advocaat in mooie flesjes

Deze advocaat kan buiten de koelkast, op een donkere plek bewaard worden. Als je een flesje aanbreekt, dien je het in de koelkast te bewaren.


13 april 2019
Vanochtend haalde ik bij de boerin in ons dorp, die al dik in de 80 is, eitjes. Vanmiddag maakte ik er advocaat van. Van die stoere, zoals hierboven beschreven staat.
Hieronder volgen enkele foto's:

27 eidooiers (wat moet ik met die 27 eiwitten doen????)
Au bain Marie roeren, roeren, roeren tot de 80 graden is bereikt


Blijven roeren, totdat de advocaat kouder is en er geen kans meer is op schiften

Ruim 1 liter advocaat is het resultaat

Stoere advocaat, vergezeld door de kip die van de opa van mijn man was.Het was toen een hele dure kip voor die tijd, zo gaat het verhaal. Nog steeds heel decoratief en af en toe zitten er eitjes in.

11 opmerkingen:

  1. Mag ik vragen wat die witte vloeistof is dat je toegevoegd hebt want dat staat niet in het recept vermeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je het eiwit bedoelt in dat rvs-schaaltje. Dat gebruik ik niet voor de advocaat, maar vries ik in.

      Verwijderen
    2. Dat is vlg mij de suiker

      Verwijderen
    3. had dat ook opgemerkt, maar zal de suiker zijn die is toegevoegd.

      Verwijderen
  2. Waarom verwarm jij de advocaat ik snap dit niet. Ik maak ook al haren advocaat volgens een recept van mijn Hollandse boma, en verwarm nooi, nooit mijn advocaat.
    Hij stijgt zo ook op hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe de advocaat 25 seconden in de magnetron, eruit halen doorkloppen weer in de magnetron voor 25 sec 4a 5 x herhalen tot vla dikte dan stoppen, advocaat gaart nog na

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me een prima idee! zelf maak ik vla in de magnetron

      Verwijderen
  4. Hier is tegen een hele betaalbare prijs fantastische vanille te koop
    https://vanillemadagascar.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan ik advocaat ook wecken? En zo ja, hoe lang op welke temperatuur?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Advocaat hoef je niet te wekken..door de alcohol blijft het zeer lang goed.

      Verwijderen