6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

dinsdag 13 maart 2018

nog een keer zuurkool



In augustus van vorig jaar maakte ik voor het eerst zuurkool. Het maakproces was een hele ervaring. In oktober aten wij voor het eerst uit de zuurkoolpot. De zuurkool was heerlijk zuur en lekker knapperig. Helemaal goed, je kunt er hier meer over lezen: een vat bomvol zuurkool


Vervolgens hebben wij daar nog een keer of vijf van gegeten en toen was het mis met de zuurkool in het vat. Er zat schimmel op. Ik heb alles moeten weggooien en dat was heel veel. Niet leuk! Ik weet niet wat er misgegaan is. Ik ben steeds hygiënisch te werk gegaan en heb alles keurig afgesloten.
Dit kan blijkbaar gebeuren als je op een natuurlijke wijze werkt. Er zit alleen zout in en verder niets. Ik vind het belangrijk om ook te schrijven over dingen die mis gaan. Niet alles lukt wat je zelf maakt.

Wat ging er mis met de zuurkool?
Op mijn speurtocht naar wat er mis kon zijn gegaan, kwam ik in het boek 'Smaakvol conserveren' van Nora Carey tegen dat zuurkool in het vat koel ongeveer 1 maand bewaard kan blijven. Voor een langer bewaartijd kan de zuurkool worden ingevroren of geweckt. Breng ze dan op laag vuur aan de kook, schep ze in warme potten en steriliseer in een kokend waterbad: 15 minuten voor potten tot 500 ml en 20 minuten voor potten tot 1 liter.
Ik vermoed dus dat de zuurkool maar 1 maand houdbaar is in het vat en dat de zuurkool dan moet worden ingevroren of geweckt. Alhoewel ik in het boek 'conserveren' van time/live weer andere informatie vond: op een koele plek zou de zuurkool in de pot een paar maanden goed blijven. In dit boek stond overigens wel dezelfde manier over het wecken van zuurkool beschreven:


Ik neem geen risico meer: ik ben van plan om de zuurkool te zijner tijd te wecken. Misschien dat ervaren zuurkoolmaaksters hier iets over kunnen zeggen of een tip hebben. Ik hoor het graag!

En nu, met goede moed, weer verder!
Ik ben al een tijdje erover aan het denken om weer nieuwe zuurkool te maken. Vandaag was het een druilerige dag, was ik vrij van mijn werk en besloot ik om weer zuurkool te maken. Ik kocht hiervoor een witte kool van ruim 4 kilo.
Tegen de tijd dat deze klaar is, is het al lente. Misschien wel een beetje vreemde tijd om dan verse zuurkool te hebben. Maar ik ga het toch doen en het wordt dan vast, op minder mooie dagen, gegeten.


Omdat het maar 4 kilo was, heb ik de kool met de hand gesneden.



Voor het hele maakproces, kun je op de volgende link klikken: hoe maak je zuurkool

En even geduld hebben
Nou, mijn vat staat inmiddels weer vol aangestampte witte kool met zout klaar om het fermentatieproces weer zijn gang te laten gaan!




Hieronder nog een mooie illustratie van witte kool.

         pagina uit 'Beknopte geïllustreerde handleiding tot het kweeken van
                    groenten en bloemen'van Zaadhanden en Zaadteelt v/h A. Hobbel, jaren 30 

5 dagen later....
Het zuurkoolvat staat nu 5 dagen in de huiskamer.
Er heeft zich een schuimlaag op het zuurkoolwater gevormd en er zijn kleine bubbeltje te zien. Het ruikt fris en naar zuurkool. Een goed teken! Na het weg scheppen van het schuim (ik vergat helaas om een foto met schuim te maken) ziet het er zo uit:


Nu gaat het zuurkoolvat de kelder in.

Nog wat interessante informatie over zuurkool
Tijdens mijn speurtocht over het waarom van het misgaan van mijn zuurkool kwam ik nog interessante informatie over zuurkool tegen:
Zo wordt in 'verrot lekker' van Christian Weij aangegeven dat in bijna alle culturen op het noordelijk halfrond kool wordt gefermenteerd. Kapitein James Cook was de eerste die erachter kwam dat witte kool boordevol vitamine C zit. Doordat hij zuurkool meenam op zijn tochten over de oceaan, kregen zijn mannen geen scheurbuik.
In 'Neerlands Dis' van Spectrum las ik dat men - ver in de vorige eeuw - op nieuwsjaarsdag zuurkool met aardappelen at, klaargemaakt in de oliebollenpot, om de oliesmaak van oliebollen te neutraliseren. Hierdoor kon er daarna de dagelijkse pot weer in worden gekookt. Dat moet er zo ongeveer hebben uitgezien:


Als je de berichten van HEX leuk vindt, like dan de facebookpagina van HEX (link staat bovenin de blog van HEX)  en blijf op de hoogte van alle berichten van HEX!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten